Op woensdag 12 mei 2021 praten we met een klein clubje na over het vastgoedmanagement bij gemeenten; met nieuwe gezichten uit gemeenteland en bij Bouwstenen.

Simpel schema

Het hele verhaal over data maakt het werk best ingewikkeld. Allereerst wordt er te veel en steeds meer informatie van gemeenten gevraagd. Er komt geen budget mee om daar tijd in te steken. En het komt ook niet uit de organisatie zelf, dus niemand heeft er zin in. Een dashboard klinkt ingewikkeld maar in de kern is het een soort schema waarmee je laat zien of je op koers zit. Maar dan geautomatiseerd, zodat je er geen extra tijd in hoeft te steken. We moeten het niet ingewikkelder maken dan het is, maar wel goed structureren. 

Informatiesystemen

Voor intern gebruik hebben we verschillende systemen om onze vastgoeddata vast te leggen. Gebouwinformatie, maar ook onderhoudsinformatie en -planning. Daarbij is het handig om één persoon aan te wijzen die ervoor verantwoordelijk is. Als dat er drie zijn met verschillende ideeën gaat het niet werken. Ook niet als je het systeem nauwelijks gebruikt. Dan wordt je organisatie er niet handig in. De organisatie rondom het systeem is eigenlijk nog belangrijker dan het systeem zelf.

Hebben is handig

We bespreken de ervaringen met de verschillende systemen en keuzes die daarin te maken zijn. Iedereen is het er over eens: het hebben van een systeem is handig, al is het maar omdat bestuurders dan meer vertrouwen hebben dat je In Control bent. Een gemeentelijke herindeling kan aanleiding zijn om weer opnieuw met systeemleveranciers om tafel te gaan en bijvoorbeeld aan de hand van een PvE of een case kijken of de mogelijkheden van het systeem aansluiten bij de doelstelling van de gemeente en de capaciteit van de medewerkers.

Punt voor klimaattafel

Tot slot nog wat punten voor de klimaattafel: Te veel info, te weinig mensen en dat het beleid van laadpalen in het EPD3 aan gebouwen is gekoppeld is ook lastig. Die telt niet mee als parkeerplaats en de exploitatie wordt vaak door anderen gedaan. Iets om even uit te zoeken.

 

We sluiten af met de afspraak dat we volgende keer een kwartiertje later beginnen zodat we tussen de bijeenkomsten door even koffie kunnen pakken. En we sturen verschillende inlog-gegevens voor de verschillende bijeenkomsten. 

 

 

What's next

De volgende bijeenkomsten zijn op woensdag 2 juni. Via onderstaande linken horen we graag of je aanwezig wilt zijn om:

  • 10.00 uur - aanpak; stap 3 van verduurzamen in 7 stappen - aanmelden
  • 11.15 uur - onderlinge uitwisseling gemeenten - aanmelden

En als je in de app-groep van dit netwerk wilt, stuur dan een mail naar info@bouwstenen.nl. Ook als je zaken wilt delen.

Meer informatie